U bent hier

Gerard Meurs - over trainen

Trainen van lange afstand wedstrijdzwemmen in open water 21

Het opzetten van een planning in vier cycli

{informeren & kennis overdragen door Gerard Meurs}

De snelheid van aanpassing van een persoon aan training is beperkt en reikt niet verder dan de ontwikkelingsmogelijkheden van het lichaam.

Elk individu reageert anders op een trainingsbelasting. Wat voor de één overmatige training is, kan voor de ander duidelijk beneden zijn mogelijkheden liggen. Dat is ook de reden dat individuele verschillen dienen te worden erkend en dat er, uiteraard rekening houdend met ambities, bij de opzet van trainingsprogramma’s en trainingsprikkels ingecalculeerd wordt.

Trainen van lange afstand wedstrijdzwemmen in open water 20

Supercompensatie, sleutel tot prestatieverbetering

{informeren & kennis overdragen door Gerard Meurs}

In diverse artikelen verwijs ik vaak naar de term supercompensatie. In de sport is supercompensatie hetgeen waarnaar wij zouden moeten streven. Dag in, dag uit! In veel sporten is de uitoefening ervan vaak eerder een gevecht tegen jezelf dan tegen de tegenstander. Het enige dat je daarom vaak kunt doen is het beste uit jezelf halen en hopen dat het genoeg is om daarmee en daardoor goed te kunnen presteren. Om fysiek behendig, waardig en sterk mogelijk te zijn, zal getraind moeten worden. De weg hiernaar toe gebeurt volgens de wetten van supercompensatie.

Trainen van lange afstand wedstrijdzwemmen in open water 19

Voorbeelden van trainen met intensiteitszones

{informeren & kennis overdragen door Gerard Meurs}

INTENSITEITZONE 1

  • snelheid is gering-matig
  • snelheid is lager dan 75%
  • HF – belasting 80 – 120/min.

Middelen a :

  • korte rustige duur - 30 á 40 minuten
  • ontspannend en constant - licht variërend

Trainen van lange afstand wedstrijdzwemmen in open water 18

Combineren van verschillende vormen van duurtraining

{informeren & kennis overdragen door Gerard Meurs}

Het combineren van verschillende  vormen van duurtraining leidt tot een grotere stijging van de VO2max dan trainen volgens één bepaalde trainingsvorm. Dat blijkt uit onderzoeken door de Oostenrijker Stöggl en de Duitser Sperlich waarin zij  4 verschillende vormen van duurtraining met elkaar hebben vergeleken bij een groot aantal  goed getrainde duuratleten.

Trainen van lange afstand wedstrijdzwemmen in open water 17

Ingrediënten voor een Trainingsplan

{informeren & kennis overdragen door Gerard Meurs}

Voor het leveren van een goede prestatie van een zwemmarathon zijn veel factoren van belang.  Als trainer is het daarom belangrijk om aan al  die bepalende factoren aandacht te schenken, want de afwisseling en intensiteit vindt plaats door het hele schema van de periodisering:  per week, per maand, etc. etc. Maar hoe gaan we nu zo’n plan opstellen.  Het zal voldoende tijd moeten geven om door gevarieerde trainingen en herstel om optimaal  te komen op de uiteindelijke belangrijkste wedstrijddag.

Trainen van lange afstand wedstrijdzwemmen in open water 16

Trainingsplanning & Periodisering

{informeren & kennis overdragen door Gerard Meurs}

Zware armen [of benen] door melkzuur = broodje aap!

Loodzware armen of benen. Het gevoel na een lange duurtraining of wedstrijd. Veel zwemmers roepen dan: ‘Mijn armen zijn helemaal verzuurd’ of woorden van gelijke strekking.

Trainen van lange afstand wedstrijdzwemmen in open water 15

Trainingsplanning & Periodisering

{informeren & kennis overdragen door Gerard Meurs}

Algemeen

Geen enkele sporter slaagt er vandaag nog in om een heel seizoen op topniveau te presteren. Het prestatieniveau dat nodig is om een rol van betekenis te spelen in de finale van een wedstrijd is daarvoor te hoog geworden. Niemand kan dit een heel seizoen aanhouden.

Trainen van lange afstand wedstrijdzwemmen in open water 14

Drag - Weerstand!

{informeren  &  kennis overdragen door Gerard Meurs}

Tijdens het zwemmen ondergaat het lichaam een vertragende kracht als gevolg van de continue botsing met het water. De weerstand die een zwemmen ondervindt kan worden onderverdeeld in drie componenten, namelijk :

Trainen van lange afstand wedstrijdzwemmen in open water 13

Borstcrawl!

{informeren  &  kennis overdragen door Gerard Meurs}

Algemeen:

De borstcrawl is geëvalueerd tot de snelste van de vier zwemslagen. Eén zwemslag bevat een rechter- en een linkerarmslag[combinatie] met een variërend aantal beenslagen. Er worden diverse beenslagritmes gebruikt bij de borstcrawl, t.w. : de six-beat, de four-beat en de two-beat.

Trainen van lange afstand wedstrijdzwemmen in open water 12

De energiestofwisseling!

{informeren  &  kennis overdragen door Gerard Meurs}

Trainen van lange afstand wedstrijdzwemmen in open water 11

Conditie

{informeren  &  kennis overdragen door Gerard Meurs}

Het begrip conditie

‘Onder het begrip conditie of fitheid verstaan we de door fysieke en psychische factoren gekenmerkte toestand van lichamelijk prestatievermogen’. Het vermogen om lichamelijke prestaties te leveren is afhankelijk van een aantal grondeigenschappen [orgaan- en spierkracht alsmede door de wilskracht].

Trainen van lange afstand wedstrijdzwemmen in open water 10

Voeding en Drinken

{informeren  &  kennis overdragen door Gerard Meurs}

Trainen van lange afstand wedstrijdzwemmen in open water 9

Wat is duurtraining?

{informeren  &  kennis overdragen door Gerard Meurs}

Bij duurtraining hebben wij te maken met arbeid in een tamelijk gelijkmatig tempo gedurende langere tijd. Afstand en tempo is voor ieder individu anders, doch wordt hoofdzakelijk bepaald door de trainingstoestand.

Trainen van lange afstand wedstrijdzwemmen in open water 8

De Trainingsopzet!

{informeren & kennis overdragen door Gerard Meurs}

Trainen van lange afstand wedstrijdzwemmen in open water 7

Energiesystemen!

{informeren  &  kennis overdragen door Gerard Meurs}

Het mag een open deur zijn dat het zwemmen van een 50m sprint andere eisen stelt aan de energie leverende systemen in het lichaam dan het zwemmen van een 800 of 1500 meter. Het spreekt dan ook voor zich dat het zwemmen van verschillende afstanden verschillende eisen stelt aan het trainingsproces.

Trainen van lange afstand wedstrijdzwemmen in open water 6

Basiskennis!

{informeren  &  kennis overdragen door Gerard Meurs}

“Hoe zwaarder, hoe beter ”, is geen motto voor een succesvolle marathontraining. Wanneer we maar in het wilde weg op los trainen, stuiten we al snel op biologische grenzen. Wanneer we daarentegen goed geïnformeerd worden, is de training beter te begrijpen en te sturen.

Trainen van lange afstand wedstrijdzwemmen in open water 5

‘VERMOEIDHEID BIJ HET LANGE AFSTAND- EN MARATHONZWEMMEN’

{informeren & kennis overdragen door Gerard Meurs}

Uithoudingsvermogen hangt enerzijds samen met prestatie, vermoeidheid en herstel en anderzijds met de energetische, coördinatieve en psychologische componenten.

Trainen van lange afstand wedstrijdzwemmen in open water 4

{informeren & kennis overdragen door Gerard Meurs}

Trainen van lange afstand wedstrijdzwemmen in open water 3

{informeren & kennis overdragen door Gerard Meurs}

Hoe komt een prestatie tot stand?

Sportbeoefenen gaat meestal gepaard met een verhoging van de lichamelijke activiteit. Door middel van de sportbeoefening stelt de sporter onder andere hogere eisen aan zijn/haar  lichaam. Met andere woorden het lichaam wordt meer belast.

Trainen van lange afstand wedstrijdzwemmen in open water 2

Dit is de tweede uit een reeks van artikelen, die de oud-bondscoach open water zwemmen voor ons schrijft op NOWW.

{informeren & kennis overdragen door Gerard Meurs}

Fictie, geheim, succes

Een van de oudste wijsheden is waarschijnlijk wel deze: “Het zit tussen je oren”. Nu heb ik eens nieuws…… Dàt is ook zo!

Pagina's