#Afgelast 1ste Nationale IJszwemdag 2020 + 10 tips

Datum: 
zondag, 25 oktober, 2020 (Hele dag)

Update 15 Oktober;

Wegens de maatregelen die de overheid genomen heeft om het COVID-19 virus tegen te gaan, hebben wij besloten de nationale ijszwemdag tot nader order uit te stellen.
Mocht je toch willen gaan zwemmen, houd je dan aan de getroffen maatregelen en aan de veiligheidseisen.
We hopen dat iedereen gezond blijft!

 

Op zondag 25 oktober organiseren wij de eerste nationale ijszwemdag. Deze dag willen we zwemmers de gelegenheid geven om kennis te maken met het ijszwemmen in Nederland. Heb je ook interesse of wil je meedoen? Kijk dan eens op een van de locaties waar je kan ijszwemmen in Nederland via www.iisa.nl.

Natuurlijk mag je het ook op een eigen locatie deelnemen.We hopen dat je het aandurft en mee doet. Deel je leukste foto’s met #iisanl en #nationaleijszwemdag

Hou het veilig:
- Zwem altijd met een boei.
- Zwem nooit alleen.
- Zorg voor een observant op de kant.

IJszwemmen geschiedt te allen tijde op eigen risico.

De winter komt er weer aan. Wil je dit jaar ook buiten blijven zwemmen? Dan hebben we 10 tips voor je:

1. Begin met regelmatig een koude douche te nemen. Begin met een korte douche en verleng dit naar enkele minuten.

2. Blijf aan het einde van de zomer buiten zwemmen als het water nog aangenaam is en ga door in de winter.

3. De ervaring leert ons dat je lichaam er gewend aan raakt om regelmatig te zwemmen in koud water.

4. Als je het koude water instapt, treedt er een natuurlijke schrikreactie op. Blijf kalm en haal rustig adem. Het lichaam heeft even nodig om te wennen.

5. Zorg ervoor dat je je goed voorbereidt. Zorg dat je gemakkelijk het water uit kunt en leg bijvoorbeeld je handdoek en kleren klaar voor wanneer je eruit komt.

6. Ga nooit zwemmen zonder dat iemand vanaf de kant toezicht houdt en kan ingrijpen. Zwem bij voorkeur samen met iemand anders. Zorg dat je nooit alleen bent!

7. Gebruik in open en/of donker water altijd een zwemboei voor je eigen veiligheid en zichtbaarheid.

8. Luister naar je lichaam: don’t push it. Bij zwemmen “in het ijs” spelen veel factoren mee, zoals bijvoorbeeld hoeveel energie je hebt. De ene keer gaat het makkelijker dan de andere keer.

9. Het is verstandig om een (sport)medische keuring inclusief ECG te laten doen. Deze wordt door veel zorgverzekeraars vergoed. Vraag dit na bij jouw zorgverzekeraar. *

10. Heb vooral plezier en geniet ervan!